Policies and procedures in the company

Policies and procedures in the company

Below is a list of the company’s most important policies and procedures: 

  • Governance Charter. 
  • Board of Directors Charter. 
  • Audit and Risk Management Committee Charter. 
  • Nominations and Remuneration Committee Charter. 
  • Standards, principles and procedures for membership in the Board of Directors of the Medicare Group.  
  • Board of Directors Induction and Training Policy. 
  • Board of Directors and Senior Executive Management Performance Self-Assessment Policy. 
  • Remuneration Policy for members of the Board of Directors, its committees and senior executive management. 
  • Related Party Transaction Policy and Procedure. 
  • Conflict of Interest Policy. 
  • Insider Trading Policy. 
  • Dividend Policy. 
  • Contracting with External Auditors Policy. 
  • Shareholders and Stakeholders Policy. 
  • Disclosure and Communication Policy (including provisions for dealing with rumours). 
  • Social Responsibility Policy. 
  • Code of Conduct. 
  • Whistleblower Policy. 
  • Risk Management Policy. 
  • Internal Control System over Financial Reporting. 
  • Compliance policy. 
  • Succession Planning Policy. 
  • Training and Education plans for the company’s employees. 
  • Board Secretary’s Terms of Reference. 
  • Anti-Money Laundering and Terrorist Financing Policy. 
  The company’s Articles of Association also include the following procedures applied in the company: 

The company’s Articles of Association also include the following procedures applied in the company: 

  • Cumulative Voting Method when electing the Board Members. 
  • Articles ensuring the composition of the Board that one-third of its members shall be independent members with experience and the majority of its members shall be non-executive members. 
  • Prohibition of Combining Positions that are illegal to combine them by law. 
  • The necessary assurances for shareholders to exercise their rights guaranteed by laws, such as the principle of equality between shareholders in rights, right to dispose of shares, right to obtain the prescribed  share of dividends, rights related to the company’s general assemblies, rights related to voting, right to dismiss the chairman or members of the board of directors in accordance with the provisions stipulated in the law, right to access and request information, the right to provide protection for minority shareholders when concluding major deals or actions that prejudice the company’s interests or harm the ownership of the company’s capital, right to view the list of remunerations, amounts, and benefits of board members, donations, advertising expenses, and contracts with related parties or that involve a conflict of interests, right to object to decisions and nullify them in accordance with the rules established by law, and the right to communicate their opinions to the Board. 

فيما يلي قائمة بأهم السياسات والإجراءات القائمة بالشركة: 

  • ميثاق الحوكمة. 
  • ميثاق مجلس الإدارة. 
  • ميثاق لجنة التدقيق وإدارة المخاطر. 
  • ميثاق لجنة الترشيحات والمكافآت. 
  • معايير وأسس وإجرءات العضوية في مجلس إدارة شركة المجموعة للرعاية الطبية. 
  • سياسة تدريب أعضاء مجلس الإدارة. 
  • سياسة التقييم الذاتي لأعضاء مجلس الإدارة والإدارة التنفيذية العليا. 
  • سياسة مكافآت أعضاء مجلس الإدارة ولجانه والإدارة التنفيذية العليا. 
  • سياسة تعاملات الأطراف ذات العلاقة. 
  • سياسة تضارب المصالح. 
  • سياسة تداول الأشخاص المطلعين. 
  • سياسة توزيع الأرباح. 
  • سياسة التعاقد مع مدققي الحسابات. 
  • سياسة حقوق المساهمين وأصحاب المصالح. 
  • سياسة الإفصاح والتواصل (تتضمن أحكام التعامل مع الشائعات). 
  • سياسة المسؤولية الإجتماعية. 
  • قواعد السلوك المهني. 
  • سياسة الإبلاغ عن المخالفات والشكوك. 
  • سياسة إدارة المخاطر. 
  • نظام الرقابة الداخلية على التقاير المالية.  
  • سياسة مراقبة الإمتثال. 
  • خطة التعاقب على إدارة الشركة. 
  • خطط التدريب والتثقيف للعاملين بالشركة. 
  • اختصاصات أمين سر مجلس الإدارة. 
  • سياسة مكافحة غسل الأموال ومكافحة الأرهاب. 

كما يتضمن النظام الأساسي للشركة الإجراءات والنصوص التالية المعمول بها بالشركة:-

  • آلية التصويت التراكمي عند إنتخاب أعضاء مجلس الإدارة. 
  • نصوص تضمن تشكيل المجلس بأن يكون ثلث أعضاءه من الأعضاء المستقلين من ذوي الخبرة وغالبية أعضاءه من الأعضاء غير التنفيذيين. 
  • نصوص تحظر الجمع بين المناصب التي يحظر قانوناً الجمع بينها.  
  • نصوص تضمن فعالية المجلس والأعضاء في القيام بمهامهم وحضور إجتماعات المجلس بشكل منتظم وفعال ومنتج وفي الوقت المناسب. 
  • الضمانات اللازمة لممارسة المساهمين لحقوقهم مثل النصوص التي تكفل مبدأ المساواة بين المساهمين في الحقوق، وحق التصرف في الأسهم، وحق الحصول على النصيب المقرر من أرباح الأسهم، والحقوق المتعلقة بالجمعيات العامة للشركة، والحقوق المتعلقة بالتصويت، وحق عزل رئيس أو أعضاء مجلس  الإدارة وفق النصوص المقررة قانوناً، وحق الوصول إلى المعلومات وطلبها، وحق توفير الحماية للمساهمين عند إبرام الصفقات الكبرى أو التصرفات التي تخل بمصالح الشركة أو تضر بملكية رأس مال الشركة، وحق الإطلاع على المكافآت والمبالغ والإمتيازات الخاصة بأعضاء المجلس والتبرعات ونفقات الإعلانات والعقود مع الأطراف ذات العلاقة أو التي تتضمن تضارباً في المصالح، وحق الإعتراض على القرارات أو إبطالها وفقاً للقواعد المقررة قانوناً، وحق إيصال أرآئهم للمجلس.